september 29, 2010

Moussaka

Jeg har ikke lavet moussaka før, men én gang jo være den første =)

Fandt et par gode opskrifter og kombinerede det bedste fra dem. Jeg synes det blev en super god moussaka.


Ingredienser
1 gul løg
3 fed hvidløg
Olivenolie
500 gr hakkekød
1 dåse hakkede tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk sukker
Salt, Peber
1 aubergine
1 stor kartoffel

3 dl mild natural yoghurt
3 æg
salt, peber
200 g fetaost

Skræl og finhak løg og hvidløg. Bryn løget i olivenolie. Tilsæt kødet og svits det til det har fået fin farve. Hæld de hakkede tomater i og tilsæt tomatpuré, sukker, salt og peber. Lad det simre med låget på i ca. 30 min.
Skyl og skær auberginen i ca 1 cm tykke skiver og kartofflen i lidt tyndere skiver. Læg skiverne på køkkenrulle og drys salt over. Lad det ligge i ca. 15 min.

Steg aubergine skiverne i olie ca 2 min på hver sida. Læg skiftevis kødsovs, aubergine- og kartoffel skiver i en smurd form.

Bland yoghurt, æg og peber. Hæld blandningen i formen og smuldre feta osten over.
Gratinere den i midten af ovnen. 225ºC, ca 20 min.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar