februar 28, 2012

Surdej succes

Jeg har nu bagt flere brød med min surdej og jeg er rigtigt godt tilfreds med den.
Jeg brugte denne opskrift:

Surdej:
Bland ingredienserne i et glas, så er det nemmere at holde øje med hvordan dejen udvikler sig.

DAG 1 (søndag aften)
- 150 gram lunkent vand (ca. 40°C)
- 100 gram rugmel
- 100 gram revet æble
Den skal være ret tyk i konsistensen - lidt som grød [billede 1].
Læg vitawrap over glasset og stil det varmt (fx. ovenpå køleskabet). Ryst glasset let morgen og aften både dag 2 (mandag) og 3 (tirsdag)

DAG 4 (onsdag aften)
Efter 3 dage så plejer den at begynde at boble, smage lidt syrligt og blive tyndere i konsistensen end dag 1. [
billede 2 og 3].
Tilsæt følgende så den bliver tykkere igen:
- 100 gram rugmel
- 80 gram lunkent vand

DAG 5 - MORGEN (torsdag morgen)
Hæld ca. halvdelen ud tilsæt følgende:
- 60 gram rugmel
- 100 gram lunkent vand
Jeg lader den stå fremme mens jeg er på arbejde.

DAG 5 – AFTEN
(torsdag aften) – KLAR! [billede 4, 5]
Den bobler, smager lidt syrligt, lugter lidt af sprit og har en konsistens som minder lidt om chokolade mousse.
100 gr af resultatet blandes med 100 gr vand og 60 gr. rugmel. Det stiller jeg i køleskabet til næste gang jeg skal bage. Den holder en 5-6 dage i køleskabet inden man behøver at "give den mad". Resten bager jeg med.

Sådan giver du din surdej "mad":
Tag glasset ud af køleskabet. Gem 1/2 dl adf dejen og smid resten ud. Vask glasset og hæld den 1/2 dl tilbage.
Tilsæt og bland:
- 100 gram lunkent vand
- 60 gram rugmel
Lad glasset stå nogle timer indtil det begynder at bobble igen. Stil det derefter ind i kølebskabet igen.
Hvis du skal bage følger du samme procedure som når dejen skal have mad og når den bobler tager du det dej fra du skal bruge til dit brød og resten stiller du ind i køleskabet til næste gang.
Bag aldrig på en "sovende" dej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar