juni 05, 2012

Lækre fiberrige pølsehorn

Dette er en super god basis opskrift som man både kan lave pølsehorn og rugklappere af. Du kan fordele dejen som du vil. Denne gang fik jeg 37 pølsehorn og 16 rugklappere.

Ingredienser:
· 2 pk. gær
· 1 dl. raps olie
· 4 dl. lunken vand
· 4 dl. skummetmælk
· 2 tsk. salt
· 300 g. hvedemel (eller speltmel)
· 200 g. grahamsmel
· 200 g. rugmel
· 200 g. fuldkornsrugmel
· 100 g. havregryn
· + 1 pakke pølser (jeg brugte kalkun pølser, men alm. pølser kan selvfølgelig også anvendes)
- 2 æg til pensling

Rør de to pakker gær ud i det lunkne vand og tilsæt så mælk, olie og salt.
Når dette er rørt godt sammen og gæren er opløst, så tilsættes de forskellige melsorter. Du kan tilføje de melsorter du synes er bedst og sundest. Husk at grovere mel opsuger mere væske, så tag enten lidt mindre mel eller lidt mere væske hvis du bruger mere grovt mel end det jeg brugte.
Når dejen er æltet godt sammen stilles den til hævning i 1 times tid.

Pølsehorn:
Rul dejen ud på et meldrysset bord. Skær dejen i slices med enten et pizzahjul eller en skarp kniv. Indhyld pølserne i den brede del af slicen og rul mod den tynde del. Sæt hornene på en bageplade med bagepapir på.

Rugklappere:
Slå dejen ud til mellemstore, lidt aflange boller. Tryk dem let flade og sæt dem på en bageplade med bagepapir på.

Lad pølsehornen/rugklapperne hæve indtil ovnen er varm (ca. 10-15 min.). Pensel dem derefter med et sammenpisket æg og drys med lidt rugmel/havregryn på inden de sættes i ovnen.
Bag dem ved 200 grader i ca. 20-25 min. eller indtil de får en gylden og flot sprød skorpe.














Ingen kommentarer:

Send en kommentar