juli 11, 2012

Rugklappere

Så var det store bagedag igen og denne gang fik jeg bagt havregrøds boller (se opskriften her), hjemmelavet knækbrød (opskriften kommer snart) og rugklappere efter denne opskrift:

Du skal bruge: · 2 pk. gær
· 1 dl. rapsolie
· 4 dl. lunken vand
· 4 dl. skummetmælk
· 2 tsk. salt
· 300 g. grahamsmel
· 200 g. fint rugmel
· 100-150 gr. fint speltmel (dinkelmjöl)
· 300 g. fuldkorns rugmel
· 100 g. havregryn 

Sådan gør du:
Rør de to pakker gær ud i det lunkne vand og tilsæt så mælk, olie og salt.
Når dette er rørt godt sammen og gæren er opløst, så tilsættes de forskellige melsorter. Dejen skal være ret våd og klistret.
Du kan bruge det mel du bedst kan li eller har lyst til. Jeg blandede lidt af alt det grove mel jeg havde i skabet. Hvis du bedre kan li hvedemel, så kan du bruge det også. Husk bare at grove typer af mel suger mere vand. Så juster mængden af vand efter dine meltyper.
Når dejen er æltet godt sammen stilles den til hævning i 1 times tid.
Efter hævning slåes dejen ud på et meget melet bord i mellemstore boller, som rulles aflange eller firkantede og trykkes let flade.
Jeg lavede 2 plader med rugklappere og prøvede mig frem med størrelsen. Den første plade er de firkantede mørke klappere i midten af billedet. Dem prikkede jeg let med en kniv inden jeg satte dem i ovnen. Den anden plade er de små ovale klappere nederst i billedet. Jeg synes selv at de firkantede blev bedst.
Sæt dem så på bageplader og lade dem hæve lunt indtil ovnen er varm (ca. 10 min.), hvorefter de pensles med et sammenpisket æg.
Bag klapperne ved 200 grader i ca. 20-25 min. eller indtil de får en gylden og flot sprød skorpe


Inden de kommer i ovnen
Rugklappere



Havregrøds boller & rugklappere


Rugklappere - både firkantede og ovale


Ingen kommentarer:

Send en kommentar