april 28, 2013

Kerne knækbrød

Et lækkert og mega nemt knækbrød sprængfyldt med kerner.
Dette er min basis opskrift, så har du andre kerner, frø eller nødder så kan det også sagtens bruges.
Eller hvad med at tilføje rosmarin, chili eller dild... Der er mange muligheder :)

Nemt kerne knækbrød - 2 plader
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl solsikkekerner
  • 1 dl hørfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 3,5 dl mel (jeg brugte halv majsmel, halv speltmel, men almindelig hvedemel kan også bruges)
  • 1 tsk bagepulver
  • 2 tsk. salt
  • 3/4 raps olie
  • 2,5 dl. vand
Fremgangsmåde
Tænd for ovnen på 200 grader.
Blad alle de tørre ingredienser. Tilsæt derefter olie og vand og rør godt sammen.
Del dejen i 2 lige store portioner og rul dem ud på hver sin bageplade mellem 2 stykker bagepapir, så tyndt som muligt. Gerne næsten helt ud til kanterne i en firkant.
Fjern det øverste stykke bagepapir og tilsæt den pynt du ønsker på toppen af knækbrødet. Jeg havde salt flager på den ene og solsikkekerner på den anden. Læg bagepapiret tilbage og pres pynte let ned i dejen. Så bliver den siddende når knækbrødet er færdigt.
Fjern det øverste bagepapir igen og skær i den ønskede størrelse. Jeg brugte en pizzaskærer.
Bag derefter pladerne i ca. 20 min eller til knækbrødet er gyldent.
Lad dem køle af og knæk dem fra hinanden.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar